مهدی حجت درباره مزار محمدرضا لطفی گفت
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۴۶۰۴۴
مهدی حجت گفت: طرح تهیهشده برای ساخت مقبره محمدرضا لطفی - نوازنده تار - یک ترکیب از معماری متعلق به شهر گرگان است و بیش از ۷۰ درصد توجه به این نوع معماری در آن دیده میشود.
این معمار که همراه با تیم خود، طراحی مزار این هنرمند موسیقی کشور را برعهده داشته است، دربارهی ساخت مزار لطفی به خبرنگار ایسنا توضیح داد: مرحوم محمدرضا لطفی بهعنوان یکی از برگزیدگان هنری کشور، چون اهل گرگان بود، براساس وصیت خود در گرگان دفن شد و شهرداری زمینی نزدیک تکیهای تاریخی را برای ساخت مزار این هنرمند اختصاص داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس ایکوموس ایران ادامه داد: طرح مزار محمدرضا لطفی شامل یک زمین مستطیلشکل بزرگ است که پیکر او در مرکز این زمین دفن است. ما دعوت شدیم تا آن تکیه تاریخی را مرمت کنیم، در صحبتهایمان به این نتیجه رسیدیم که این تکیه با محیط اطراف خود معنا پیدا میکند و ما نیز متمایل بودیم که طراحی آن فضا با طراحی مقبره مرحوم لطفی ترکیب شود تا بتواند یک معماری مناسبتری داشته باشد.
او با بیان اینکه نمایندگی سازمان عمران و بهسازی کشور در استان گرگان برای تهیه این پروژه موافقت کرده است، اظهار کرد: ما این پروژه را برای مقبره و تاسیسات فرهنگی آن طراحی کردیم و نمایندگی استان گرگان با ما برای طراحی و تکمیل پروژه قرار گذاشت.
وی درباره طرح تهیهشده برای ساخت مزار محمدرضا لطفی، توضیح داد: مقبره متواضع و عارفانه در بخش مرکزی اصلی قرار گرفته و بدون سرپوش است و زیر باران گرگان قرار میگیرد، اطراف مقبره درختان سرو بلندی هستند که از بیرون دیده میشوند و اطراف سروها یک باغ مستطیلشکل بزرگ قرار دارد که یک طرف آن دیوار به کوچه است.
او بیان کرد: یک دیوار باغ مجلد است و مردمی که از کوچه عبور میکنند، علاوه بر اینکه آستانه ورودی تاریخی مجموعه را میبینند، سایه روشن فضا را نیز به چشم میبینند که این خود یک دعوتکنندگی به فضای داخل دارد.
به گفتهی حجت، سه ضلع دیگر این باغ، دیوار پهن دارند که در داخل آنها اتفاقاتی میافتد؛ در ضلع شرقی یک موزه در طبقه دوم و در طبقه اول یک مکان فرهنگی است. در ضلع شمالی نیز یک چایخانه و رستوران قرار دارد و چون در دو طبقه است، میتوان مقبره را از طبقه بالا دید. در ضلع غربی مقبره یک در خروجی وجود دارد که به سمت یک میدان کوچک ورزشی باز میشود. در عین حال، دیوارههای آن، محل خدماترسانی و باغبانی است.
حجت تاکید کرد: همهی موارد دیدهشده در طرح مقبره، یک ترکیب از معماری متعلق به شهر گرگان است. در واقع اگر کسی آنجا را ببیند متوجه میشود که بیش از ۷۰ درصد توجه به نوع معماری موجود امروز در گرگان در این مقبره به کار گرفته شده است و البته در کنار آن نیز قدری نوآوری وجود دارد که فضا را با شرایط بهرهبرداری روز متناسب میکند.
وی با بیان اینکه در مجموع، این پروژه در گرگان معرفی و مورد استقبال مسئولان و مردم قرار گرفت، ادامه داد: با توجه به نبودن بودجه و اعتبار، پروژه مدتی متوقف ماند، تا اینکه خانوادهی این هنرمند وارد شد و با اعلام اینکه امکان پرداخت بخشی از هزینه را برای اجرای پروژه دارد و در صورت تمایل علاقهمندان نیز میتوانند در این پروژه کمک کنند، همه وارد کار شدند تا به نحوی، پروژه را آغاز کنند. به ما نیز اعلام شد و نمایندهی دفتر با مسئولان در گرگان مذاکره کرد و قرار شد تا زودتر طرح به اجرا درآید.
حجت اضافه کرد: قرار است از اواخر اردیبهشتماه امسال، کارهای اجرایی ساخت مزار مرحوم لطفی آغاز شود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۴۶۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رونمایی از کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، کتیبه مقبره شیخ بهاء الدین محمد معروف به شیخ بهایی بصورت کتیبهای سنگی به طول ۲۷۰ و عرض ۷۰ سانتی متر و ضخامت ۴ سانتی متر بالای مقبره او در رواق شیخ بهایی به همت سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی آماده و نصب شده است.
جنس این کتیبه اهدایی از سنگ مرمر سبز بدون رگه و در گوشههای آن تزئیناتی به صورت طلا کاری نیز انجام شده است تا جلوهای شکوهمند به آن ببخشد.
در این کتیبه تاریخچه کوتاهی از زندگی این عالم پرآوازه که نقش بسزایی در توسعه حرم ملک پاسبان حضرت رضا (ع) داشته به صورت حجاری با روش سندبلاست با خطاطی استاد تعریفی و استاد توکلی آمده است و به معرفی تالیفات مهم، کارهای برجسته و شاگردان مطرح وی پرداخته شده است.
حضور شیخ بهایی در حرم امام رضا (ع) فصلی درخشان در تاریخ این مکان مقدس است چراکه خدمات ارزشمند او در زمینههای مختلف، از معماری و عمران تا مدیریت و تولیت، این مکان را به یکی از زیباترین و با شکوهترین اماکن مذهبی جهان تبدیل کرد.
از مسئولیتهای شیخ بهایی در حرم مطهر حضرت رضا (ع) میتوان به «معماری و ساخت گنبد، گلدسته و ایوانها» و نیز مسئولیت روشنایی و مدیریت موقوفات اشاره کرد.
ساخت ساعت آفتابی، تألیف کتابهای متعدد در مورد شخصیت علمی و فضایل حضرت رضا (ع) و نیز تدریس علوم مختلف در حرم مطهر رضوی از دیگر فعالیتهای شیخ بهایی بوده است.
شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی (زاده ۱۵۷۱ در بعلبک، لبنان - درگذشته ۱۶۲۷ در اصفهان) دانشمند، عارف، شاعر، نویسنده، اخترشناس و معماری ایرانی-لبنانی بود که در علوم مختلفی از جمله ریاضیات، نجوم، فلسفه، معماری و موسیقی تبحر داشت و در زمان شاه عباس صفوی با مهاجرت به ایران، در دربار او به مقامات مهمی رسید.
محل مدفن شیخ بهایی در رواقی با نام خود این عالم است که در گذشته خود وی در آن محل تدریس داشتهاند و مقبره او از شمال به صحن آزادی از جنوب به رواق امام خمینی (ره) از مشرق به رواق دارالعباده و از مغرب به رواق دارالزهد راه دارد.